De verkeerde deur

5 oktober 2022 - Villafranca del Bierzo, Spanje

Vanmorgen weer eens vroeg op pad, kwart over 6 naar buiten de de Jacobsweg weer opzoeken. Sylwia was op hetzelfde moment gaan wandelen maar omdat haar albergue wat verder op de route zat liep ik haar achterop.  Was een mooie afwisselende route met een paar pittige klimmetjes maar het uitzicht is prachtig. Onderweg werd ik aangesproken in het Nederlands, Karin uit Amersfoort zag de Nederlandse vlag op m’n rugzak. We hebben een stuk opgelopen tot dat ik in de plaats aankwam waar ik de nacht door ga brengen. Gewoon lekker om weer even Nederlands te kunnen praten. 2 dagen geleden hadden we Miguel uit Columbia ontmoet, Spaans sprekend en een enorme kennis van de Caminio. Buiten z’n kennis ook ontzettend gezellig en hij noemt Sylvia alles behalve haar eigen naam. Wat hij het meest gebruikt is Julia. We waren bij een kerk met een bijzonder verhaal en ontmoeten daar iemand uit de Ukraine die al 10 jaar in Polen woonde. Sylwia kon dus haar moedertaal ook weer even gebruiken. Toen we naar haar naam vroegen bleek die dus Julia te zijn, over toeval gesproken.  We hebben er erg om gelachen. Maar nu het verhaal van de kerk in Villafranca del Bierzo:  het is dit jaar een z.g. Heilige jaar voor de Camino dit houd in dat er bepaalde deuren van de kathedraal geopend worden en dat als je daar als pelgrim doorheen gaat al je zonden in één keer worden vergeven (en dat hoor ik nu pas, maar gelukkig heb ik nog een hele week). In Villafranca staat de enige kerk in Spanje met dezelfde rechten. Als je als pelgrim vanwege gezondheid niet Santiago kunt halen zal men in deze kerk de speciale deuren voor je openen en zijn al je zonden vergeven. Het is maar dat je het weet. In de albergue zitten nog 3 Nederlanders maar die zijn al even onderweg, helemaal vanaf hun woonplaats in Friesland en Brabant komen lopen, petje af hoor.

1. Clemens:
    5 oktober 2022
    Mooi weer man. Geniet dagelijks van je reis.
  2. Yvonne De Klerk:
    6 oktober 2022
    Wat een prachtige foto’s en mooi verhaal.
  3. Jan:
    6 oktober 2022
    Blij dat alle zonden zijn kwijt gescholden je mag er weer op nieuw tegen aan .👍
  4. Ivonne Peeters:
    6 oktober 2022
    Weer genoten van jou beleving en prachtige foto’s. Dankjewel Peter en succes met de voortgang van jou reis 🍀
  5. Karin:
    6 oktober 2022
    Hoi Peter, leuk je gesproken te hebben! Grappig om te zien, dat ik soms precies dezelfde foto's heb gemaakt. Wie weet zie ik je nog tijdens deze Camino. Zo niet: Buen Camino 🍀!!
  6. Margret:
    6 oktober 2022
    Zo te zien geniet je met volle teugen. En je bent inmiddels lekker bruin geworden. Goed bezig hoor.
  7. Miguel Alberto Villalobos:
    9 november 2022
    Peter, ik hoop dat door door de Heilige Deur in Santiago te gaan, je zonden zijn vergeven. Of zal het zijn dat je vaker moet passeren?
    Een dikke pelgrimsknuffel. Goede manier