Ik ben er klaar mee

12 oktober 2022 - Santiago de Compostela, Spanje

Vanmorgen bijna een uur nodig gehad om voor elkaar te krijgen dat ik kon lopen. Wat een pijn, 3 x weer m’n bed ingegaan, maar uiteindelijk toch gelukt. Alleen m’n schoenen veteren moest ik vragen aan de eerste pelgrim die voorbij kwam. Langzaam op pad en ik wist dat ik nu een beslissing moest maken. Doe ik de 20 km en heb ik morgen weer die martelgang, stop ik er mee nu de finish in zicht is of ga ik door vandaag en loop ik het hele stuk in één keer. Ik had m’n rugzak weer om , het voelde goed dus …. We kwamen vandaag langs een plek waar de bomen en al het andere wat er was volgehangen was met bierflessen waar namen opgeschreven waren. Dat wilde we ook. Maar dan moesten we eerst een biertje kopen en opdrinken en dat 's morgens ik 9 uur. Ik had de smoes dat ik aan de medicijnen zat. Sylwia is van Poolse afkomst en had er minder moeite mee. Onze namen onderop en een mooie plek gevonden. Na een ruime 20 km namen we afscheid en ging ik alleen door. Karin en Evelyn waren onderweg en ik had ingeschat dat ik rond 7 uur in de avond aan zou komen in Santiago - als alles goed ging zouden ze me daar opwachten. Bij de plek met de bierflessen stond de bolero van Ravel op en dat nummer bleef de hele dag in m’n kop zitten. Toen ik nog 5 km moest en ik Santiago de Compostella al kon zien liggen in de verte heb ik dat nummer op m’n oortjes gezet en ben gaan wandelen. Wat een ontlading, de muziek, de stad, al die kilometers wandelen, de mooie mensen de avonturen alles kwam in één keer los ik ben huilend de stad binnengewandeld, voelde niets meer geen pijn geen vermoeidheid. Ik wilde naar het plein waar Karin en Evelyn om me stonden te wachten. Ze waren niet alleen Jo, John, Knud, Manfred, JP en nog meer bekenden. Ik was er, ik heb het gefikst 45 km vandaag, m’n eigen grens voorbij. Dankbaar en blij.

1. Annemieke:
    Heel veel respect!
  2. Leon Scholte:
    👍💪👍💪👍💪
  3. Alma:
    12 oktober 2022
    WOW, wat een prestatie, dit is wel heel mooi Peter ❤️
  4. Ingrid Bouwmeister:
    12 oktober 2022
    Zoveel respect voor je. Dank dat we met je "mee mochten lopen" dankzij al je fotos en verhalen. Je hebt de reis volbracht! Onvergetelijke herinneringen die niemand je ooit kan afnemen.
  5. Ada Kuilboer:
    Topper xxx
  6. Margret:
    12 oktober 2022
    You did it!! Wat een overwinning op je zelf en wat mooi dat je door zo veel lieve mensen werd onthaald op het plein. Ik hoop van harte dat jullie morgen de Botafumeira zien slingeren in de kathedraal. Geniet van Santiago de Compostella.
  7. Elly Groet:
    Gefeliciteerd 🥂🍾 respect voor je Peter 💪
  8. Jan:
    12 oktober 2022
    Top Peter , gefeliciteerd. Heel veel plezier met Karin en je dochter. Ik hoop dat je in de kathedraal het slingeren van het wierookvat door de kerk mee maakt
  9. Clemens:
    12 oktober 2022
    Trots op je doorzettingsvermogen pik. Wat een reis. Mooi dat ik het mogen mee lezen. Nu rustig bijkomen van de reis, de emoties en de ontlading. Geniet van je prestatie en va. De mensen om je heen. Tot snel in HHW.
  10. Clemens:
    12 oktober 2022
    Trots op je doorzettingsvermogen pik. Wat een reis. Mooi dat ik het mogen mee lezen. Nu rustig bijkomen van de reis, de emoties en de ontlading. Geniet van je prestatie en van de mensen om je heen. Tot snel in HHW.
  11. Bor:
    12 oktober 2022
    Echt heel veel respect!! Super goed gedaan!! Gefeliciteerd!!
  12. Marga Stam:
    Gefeliciteerd
  13. Anneke Koopman:
    13 oktober 2022
    Wat een doorzetter ben je toch ook. Je mag super trots zijn met wat jij hebt gedaan!
    Nu lekker genieten van alle lieve mensen die je kwamen opwachten bij het einde van de pelgrim tocht. Mijn petje af. Bedankt dat we van je mooie verhalen mochten geniet soms leek het net of we met je mee wandelde.
    Nu lekker uitrusten en genieten.
    Tot snel
  14. Yvonne Weel:
    13 oktober 2022
    Top dat je hebt door gezet, dit gevoel blijft je altijd bij, heel bijzonder, en zeker met die prachtige muziek erbij.
  15. Sjon en Melissa:
    13 oktober 2022
    Wat een prestatie en wat een doorzettingsvermogen!! Gefeliciteerd met het behalen van dit prachtige doel!!
  16. Theo en Jolanda:
    13 oktober 2022
    We zijn ongelofelijk TROTS op je Peter.🍀🍀🍀💪🏻.
    Geniet van wat je gedaan hebt en van je meiden.
  17. Hans Emmen:
    13 oktober 2022
    Geweldig Peter en wat een mooie ontvangst. Nu met trots terugkijken en de herinneringen blijvend bewaren
  18. Margreet Broersen:
    Knappe prestatie Peter. Chapeau 👏
  19. Ellen:
    13 oktober 2022
    Wat een kanjer ben jij!! Super gedaan Peter. Nu lekker nagenieten van alle avonturen, er zal nog veel voorbij komen in je hoofd de komende tijd.
  20. Dennis Tesselaar:
    13 oktober 2022
    Wat een boeiend en meeslepend einde van een mooie tocht. Je zit weer “vol” met verhalen. 😀
  21. Jolanda Brinkman:
    13 oktober 2022
    Je bent een kanjer Peter! Wat een geweldige prestatie! Wat was het leuk om je zo te kunnen volgen & het volgen van dit voorbeeld staat ook nog op mijn lijstje! Nu lekker uitrusten en nagenieten van je avonturen!
  22. Elly:
    13 oktober 2022
    Fantastisch Peter dat je dit kon en mocht doen. Fijn dat je geliefden je hebben binnengehaald. Respect.
  23. Ivonne Peeters:
    13 oktober 2022
    Jij hebt het geflikt Peter. Diepe buiging voor jou en voor alle mede-wandelaars. Ik heb genoten van jou mooie reis en ben trots op jou. Zet de wandelschoenen nu maar eens even in de pauzestand en geniet van je thuiskomst. Lieve groetjes van ons
    Ivonne en Mart uit Breda
  24. Anita gombault:
    13 oktober 2022
    Je hebt het gedaan en daar
    Mag je beren trots op zijn
  25. Ellie kauw-jongkind:
    13 oktober 2022
    Super Peter, ik zal je dagelijkse updates missen. Maar trots op jou.
  26. Pé Stam:
    13 oktober 2022
    Jeetje Peter. Wat een knappe prestatie onder deze omstandigheden ook. Petje af.
  27. Pnj kuilboer:
    13 oktober 2022
    peter wat een geweldige prestatie heb je geleverd
    je kan trots op je zelf zijn en nu nagenieten met je gezin en fam
    gr janny en peter
  28. Yvonne de klerk:
    Peter,
    Wat geweldig dat wat jij heb gepresteerd, alleen maar lof.
    Geweldig dat Karin en al je dierbare er zijn zoiets geweldig.
    En dat traantje dat hoort erbij na zo'n ontlading
    Nogmaals met een WOORD GEWELDIG .
  29. Sylvia:
    13 oktober 2022
    Super gedaan en heb genoten van al je verhalen en mooie foto's.
  30. Karin:
    13 oktober 2022
    Wauw, wat een zware dagen heb je nog gehad. Maar, wel doorgezet 💪! Super!! Ik heb nog 4 korte dagen te gaan, anders ben ik te vroeg in Santiago. Ben nu in Melide, maar inderdaad druk vanaf Sarria. Grappig dat ik mijn eigen foto's ook bij jou in je verslagen voorbij zie komen. Groetjes Karin
  31. Peter Stam:
    13 oktober 2022
    Karin, nog 4 dagen - helaas ben ik dan weer in Nederland - geniet er nog maar van , hopelijk houd het weer zich goed
  32. Gerrie Groot:
    14 oktober 2022
    Van harte gefeliciteerd Peter.(Petrum).
    Met je rug als extra penitentie heb je het maar mooi gered. En de beloning om op het plein voor de kathedraal inSantiago de Compostela aan te komen. Top