1 oktober…

1 oktober 2022 - Astorga, Spanje

Vandaag 4 jaar geleden was de sterfdag van Ingrid, m’n jongste zusje. Das een lastige. In de tijd dat Ingrid in behandeling was heb ik eens een avondwandeling met haar gedaan. “Als ik beter ben zou ik wel eens naar Santiago de Compostela willen lopen” heeft ze me toen eens verteld. Dat is er helaas nooit van gekomen. Ik loop het nu mede voor haar, zeker vandaag. Ik heb een lint gemaakt en die ga ik ergens achter laten. Waar??  nog geen idee, er komt vast wel wat. Ik kwam bij het ontbijt weer wat bekenden tegen en we zijn samen verder gewandeld. Er was ook een dame uit Denemarken bij die ik wel eens meer gezien had maar nog niet gesproken, nu dus wel. We liepen samen op, praten of het een en ander tot ik een kruis zag staan in de verte. Ik vertelde van Ingrid en wat ik ging doen. Toen ik bij het kruis kwam om daar het lint om te doen en een gedicht voor te lezen die m’n zus Jolanda 's morgens op FB had gezet liep ze door. Op dat moment vond ik dat wat bijzonder, we waren toch in gesprek. Toen ik haar later weer bijhaalde werd het me duidelijk. Ze was een jaar geleden haar man verloren aan kanker en het was haar even te veel.  We hebben verder gepraat en samen nog een biertje gedronken in de plaats waar mijn hotel stond. Zij ging met de rest verder naar de volgende stad, later die dag zou ik haar daar nog tegenkomen. In m’n hotel aangekomen eerst eens een hele hete douche genomen, althans dat wilde ik maar alles wat eruit kwam was ijskoud water - lekker heb ik weer. Maar wat bleek: de Spaanse plummer had de waterleiding omgedraaid dus toen er koud bij mengde werd het heet. Ik wilde de was nog doen maar daar was geen gelegenheid voor in het hotel - dichtstbijzijnde wasserette was op 5 km in de stad. Ach die paar km kunnen er nog wel bij. Op de terugweg vond ik nog een iPhone, wachten tot ik gebeld werd daarop en duidelijk gemaakt in welk hotel ik zat. Daar heeft men hem toen opgehaald. Toch nog een goede daad vandaag als pelgrim. Morgen weer een korte afstand, en de stad Astorga eens beter bekijken, schijnt een mooie kathedraal te zijn. Ik ben benieuwd.

1. Ada Kuilboer:
    1 oktober 2022
    Vabdaaook de sterfdag van mijn broer Piet, bijzonder deze dag. Je herbeleef alles dan weer hé.
    Bedankt voor je mooie verhalen
  2. Peter Stam:
    2 oktober 2022
    Ada, dat staat me ook nog heel goed bij , het ongeluk van Piet - had zo lang met hem op de lagere school gezeten en we woonden redelijk dichtbij elkaar.
  3. Elly:
    1 oktober 2022
    Wat weer een bijzondere mooie intense dag.
    Het is zo leuk je te volgen.
  4. Margret:
    2 oktober 2022
    Wat mooi, het lint en het gedicht voor Ingrid.
  5. Yvonne De Klerk:
    Peter,
    Wat een aandoenlijk verhaal, en ook zo mooi het lint, telefoon, de Spaanse plummer. Je hebt weer een behoorlijk dagje achter je.
    Ik wacht weer volle moed op je volgende verhaal
    Mooie dag!!
  6. Ellie Kauw:
    2 oktober 2022
    Mooi Peter zoals je jouw leven omschrijft. Fijn dat ik op deze manier een stukje met je mee mag lopen.
  7. Sylvia:
    2 oktober 2022
    Erg leuk om je reisverhalen te lezen. Volgend jaar wil ik vanuit Astorga naar Santiago gaan lopen. Heb dit jaar de camino Portugues gelopen. Ik kan geen maand vrij nemen vandaar dat ik niet vanuit Frankrijk kan starten. Ben zeer benieuwd naar je komende verslagen!
  8. Bor:
    12 oktober 2022