Een processie in Santo Domingo de la Calzada

18 september 2022 - Santo Domingo de la Calzada, Spanje

Het was feest in de stad, feest dat de hele nacht doorging. Toen ik om 6:00 's morgens buiten stond waren er nog vele op straat. Was ook wat kouder vanmorgen. Na een kilometer of 7 gelopen te hebben kwamen we in een dorpje waar we koffie en een broodje konden krijgen. Ook op zondag gewoon vanaf 6 uur open voor de pelgrims. Vandaag m’n eerste blaar, gister voelde ik al iets dus meteen prikken en plakken. Rest van de route geen last van gehad. Korte route vandaag 20 km maar uit ervaring weet ik dat dat toch snel 22-23 wordt.  Op tijd in de stad en snel inchecken, ik hoorde muziek op straat en zag een menigte: er kwam een processie aan. Blijft altijd indrukwekkend. Na m’n normale volgorde even de stad in, kathedraal bezocht en een toren beklommen. Ik had er al wat van gehoord, van de geschiedenis van de kippen in de stad.  Er was vroeger een echtpaar met een zoon die op bedevaart ging , toen zij in deze stad kwamen verbleven ze in een herberg. De eigenaar had een mooie dochter waar de zoon verliefd op werd, zij moest echter niets van hem weten. Hij maakte avances maar om hem te straffen stopte de dochter zilverwerk in zijn kleding. De jongen werd opgepakt en veroordeeld tot de strop. Zijn ouders smeekte nog maar niets hielp, zij gingen verder naar Santiago en de jongen werd opgehangen. Toen zij terug kwamen zagen ze dat de jongen er nog steeds hing en gingen er naar toe. Hij bleek nog te leven. De jongen zei dat een heilige hem weer tot leven had gewekt. Ze gingen naar de burgemeester, die net een gebraden haan zat te eten, met de vraag of ze de jongen weer naar beneden wilde halen omdat hij nog leefde. De burgemeester weigerde: de jongen is net zo dood als het haantje op m’n bord zei hij. Op dat moment stond de haan op en liep weg en de jongen was gered.   De symbolen kom je in de hele stad tegen.

1. Elly:
    18 september 2022
    De start lijkt de Vierdaagse van Nijmegen wel.
  2. Ada Kuilboer:
  5. Peter Stam:
    gracias Jan
  6. Yvonne De Klerk:
    19 september 2022
    Bij de Camino De Santiago Portugal Barcelo staat bekend om de bekende Gallo (haan) ook zo’n soort gelijk verhaal.
  7. Ivonne Peeters:
    19 september 2022
    23 kilometer en dan ook nog een toren beklimmen. Topper! Mooi verhaal ook van de jongen en de haan.
    Respect voor jou Peter